Diskuse

Největší tragédií Národního divadla je komedie

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Národní dovadlo (píši o činohře) nebylo nikdy (no, řekněme nikdy za poslední půlstoletí) divadlem nejlepším. Dokonce se domnívám, že ani ne nejlépe personálně vybaveným. Jen ta gloriola mu pomáhala přežít.

   V Praze bylo již za 1. republiky nejlepší divadlo Vinohradské. Vydrželo mu to dokonce i pod nálepkou Ústředního divadla ČSA. A je vynikající dosud.  Doporučuji upřednostnit.

1 0
možnosti

Souhlasím s Vámi. V ND jsem byl naposledy v roce 2002, také na Shakespearově komedii a měl jsem též sto chutí po prvním jednání odejít. Zdrželo mne pouze to, že vstupenky nebyly zrovna nejlacinější a pomyšlení na to, že to snad nemůže být tak hrozné až do konce. Bylo!

Režiséři by si měli uvědomit, že Národní divadlo je tradiční scéna a divák, který tam jde, očekává určitou úctu k autorově dílu. To, co si mohou dovolit malé experimentální scény, není vhodné pro prkna tradicemi opředeného velkého kamenného divadla.

S Vaším názorem, že komedie do Národního divadla nepatří, ale nesouhlasím. Viděl jsem tam (teda spíše ve Stavovském, tenkrát Tylově) v 60. a 70. hodně povedených komedií (Shakespeare, Moliere, Goldoni, Klicpera...), které se mi líbily tak, že jsem na ně šel znovu. 

To ale hrála, dnes již nežijící, stará garda Národního divadla - Pivec, Pešek, Smolík, Neumann, Bezouška ...

0 0
možnosti
Foto

Nemyslela jsem to tak, že tam nepatří, ale že bohužel nejsou zpracované (aspoň ty Shakespearovy) tak aby pobavily. Sama jsem tam jako dítě viděla Sluhu dvou pánů a Hadriána z Římsu a líbil se mi. Moliéra pak ve Stavovském divadle a byl báječný. 

Naštěstí studentské lístky nestojí tolik, to je jediné štěstí. Ale příště si asi přečtu recenzi.

0 0
možnosti

Bohužel, v ND na sebe narazily dvě věci, obě zcela zhoubné jak pro diváka, tak pro divadlo samotné.

První je připos.. a politická korektnost, plně nahrazující cenzuru za komunismu - tedy "přece nemůžeme hrát Shakespearův text, který uráží ženy, který tvrdí, že se žena musí podrobit muži a že ho musí poslouchat!" 8-o Co na tom, že je to jen divadlo a text je 400 let starý!

Druhou je tvůrčí impotence režisérů a dramaturgů - ti nemají vlastní nápady, ale přece nemohou nechat promlouvat k lidem geniální Shakespearův text! To by vypadalo, že se sami na nic nezmohli! Tak na hru roubují různé absurní nápady, skoro vždy musí být herci nazí, musí se odněkud spouštět či někam krkolomně lézt, musí mít uniformy (gestapácké a pod.), muži musí nosit ženské šaty a naznačovat 4% zájmy, scénu tvoří buď obří záchod nebo staveniště atd.

A nakonec- dnešní mladí herci se přece nebudou učit od starých, jak zvládnout hru na jevišti ND, aby je bylo slyšet i na 2. galerii, proč, co by se namáhali! Tak šumlují, šeptají nebo řvou - a celé je to na nic.

Takže - o pauze domů (pokud se tam člověk vůbec odváží vypravit).

5 0
možnosti
Foto

Tuhle inscenaci jsem sice neviděl, tak s Vaším pohledem na představení, které jste viděla, určitě nemohu polemizovat. Ale na obranu Martina Čičváka a inscenátorů Vám alespoň moho prozradit, že ten příběh Petruchia a Kateřiny není orámován příběhem šlechticů žertujících s opilcem ani coby inovace ani jako režijní svévole, ale protože to tak před více než čtyřmi stoletími holt napsal William Shakespeare. ;o)

1 0
možnosti

Máte pravdu. viz http://www.phil.muni.cz/kapradi/hotove_texty/Kolar_TS.pdf (překlad Josefa Jiřího Kolára z konce 19.století).

Leč na obranu autorky nutno řící, že většinou inscenátoři tento úvod vypouštějí.

1 0
možnosti

vůbec nejlepší jsou na tomto představení pohledy dívaků kolem sebe, kterými se ujišťují zda i soused vidí stejnou příšernost jako on

3 0
možnosti