Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Peking aneb uteč Číně, jestli to dokážeš

“Ten jüan! Three!” Tahá mě babka za ruku, cení na nás pět zubů svého děsivého úsměvu a hází po nás kýčovité šátky. Procházka hrobek Ming se tak mění v útěk před prodavačkou hadrů.

 

Peking aneb uteč Číně, jestli to dokážeš

Jestliže jsem si odnesla ze Zakázáného města to, že nemám ráda mnoho lidí na jednom místě, z hrobek Ming jsem konečně pocítila tu neskutečnou sílu starobylé čínské kultury. 

 

Spíše než samotné hrobky, které jsou opětovně zatížené asijskými návštěvníky, evokuje atmosféru Cesta duchů, která jim předchází. Cestu lemují obrovské sochy zvířat, mýtických stvoření a vojáků.

 

 

Hrobky Ming už jsou na tom stejně jako všechny vyhlášené čínské památky. Tlačíte se, skoro nic nevídíte a nepříjemně vás otravují prodavači šátků a všeljakých těžko identifikovatelných výrobků. My jsme udělali ten nerozvážný čin a podívali jsme se poočku, co to ta uječená ženská prodává. A to byla nepředstavitelně velká chyba.

“Ten jüan! Three!” Tahá mě babka za ruku, cení na nás pět zubů svého děsivého úsměvu a hází po nás kýčovité šátky. Procházka hrobek Ming se tak mění v útěk před prodavačkou hadrů. Asi bychom se jí zbavili, kdybychom si ty tři šátky za deset jüanů (1jüan = 3Kč) koupili. Ale za to, že nás docela i silou tahá, řve ty svoje jediná tři slovíčka v angličtině a “no, thank you” nebere jako odpověď, jsem jí nemínila platit jen proto, abychom se jí zbavili. Přesto se vsadím, že to, čím si nás nejvíce zhnusila, nepochopila. 

Po obědě jsme zamířili na celosvětový symbol Číny, Velkou čínskou zeď. “Stavbu zdi započali už v 7. st. př. n. l., ale svou bláznivou podobu získala až za císaře necísařského původu, zakladatele dynastia Qin, Qina Shia Huangdiho.” Vypráví nám Silva příběh o císaři, který si vzal těhotnou konkubínu a udělal z otce jejího dítěte vysokého úředníka.  “Jenže jak to bývá děti se vám odvděčí. A tak syn, když se dozvěděl pravdu o svém otci, se rozlobil a vyhnal ho ze země.”  

 

Qin Shi Huangdi je známý více než Velkou čínskou zdí monumentální hrobkou, kterou chránilo 9 000 terakotových vojáků. 

Části opevnění, které jsou navštěvovány turisty, jsou kosmeticky upravené. Naštěstí zanechali, pro zeď typické, různě vysoké schody, které znemožňovali nepřátelům rychlý pohyb po hradbách. Sama jsem si to nedobrovolně vyzkoušela.

Po třech dnech, co se s námi chce každý Číňan fotit, toho začínám mít dost. Pokud se s vámi chtějí vyfotit jednou, ještě to přežijete. Na zdi jsme ovšem potkali skupinku, která měla v úmyslu se se mnou fotit u každého výhledu, nejlépe tak osmkrát. Takže místo toho, abych si vychutnávala krásný pohled na panorama klikatící se zdi v oparu, utíkala jsem asi pěti Číňanům, kteří se rozhodli, že když se nechci fotit s nimi, budou si fotit mě. Připadala jsem si jako Angelina Jolie v Praze s tím, že moje brada zůstala celá. 

Utekla jsem jim na chvíli, do věže, kterou nejspíš turisti teď používají na obranu proti prasknutí močového měchýře a schovala se do výklenku. Ano, je to krása, špatná viditelnost na fotografie, ale okouzlující pohled pro oči. Zeď bizarního tvaru se před vámi plazí v romantickém závoji prachu.

A už jsou zase tady. Cvak. Cvak. “Please, stop following me.” Snažím se jim slušně vysvětlit, že mi to není příjemné. Šikmé oči se na mě s nechápavím úšklebkem smějí. Nerozumí. To mě namíchne a začínám anglicky nadávat a minimálně pár světově proslulých slovíček a můj naštvaný výraz pochopily. Chechtají se a fotí mě ještě zuřivěji. Moje návštěva zdi končí modlitbou, ať jsem co nejrychleji od těchto lidí pryč a říkám si: Kde to sakra jsem. A sama si odpovídám. V Číně.

Autor: Lucie Kůsová | pátek 31.8.2012 22:04 | karma článku: 10,80 | přečteno: 1120x
  • Další články autora

Lucie Kůsová

Co jsme radši o práci v Kanadě nepsali: Temná strana hezkých obrázků na Facebooku

Po příjezdu do místa, ze kterého jsme zveřejňovali dechberoucí fotky hor, jsem se psychicky zhroutila na našem pokoji 2x2 metry a jednou sdílenou kuchyní pro 40 lidí a jednu myš.

15.5.2018 v 12:41 | Karma: 22,77 | Přečteno: 1731x | Diskuse| Cestování

Lucie Kůsová

Albertov, Letná a alegorický průvod. Tři podoby 17. listopadu

„Legitimujte se! Vy moc dobře víte, že se dopouštíte trestního jednání. Pojďte se mnou za policií." Byla jsem na shromáždění na podporu prezidenta pět minut a už mě chtěli její účastníci nechat zatknout.

17.11.2016 v 20:08 | Karma: 26,72 | Přečteno: 2367x | Diskuse| Politika

Lucie Kůsová

"Před 17. listopadem jsme propadali hluboké depresi"

Hudební a filmový kritik, novinář Jan Rejžek vystudoval Fakultu žurnalistiky na Univerzitě Karlově. Publikoval v časopisech Melodie, Záběr, Gramorevue, Kino, Scéna, Film a doba. Před rokem 1989 přispíval pod pseudonymy i do samizdatových Lidových novin, kam dnes píše Nekrology a Poslední slovo. Od roku 1994 moderoval živá odpolední vysílání Rádia Svobodná Evropa. Uváděl pořad Kaleidoskop a Člověk a kultura pro Český rozhlas 6. Po zrušení ČRo6 se pokouší navrátit k tradici klubových pořadů, na jednom z nich jsem se s ním potkala i já. V příjemné atmosféře historií oplývající budově U Kaštanu se mnou zavzpomínal na krušná osmdesátá léta a s nimi spojené začátky poslechových pořadů.

16.11.2013 v 20:50 | Karma: 15,52 | Přečteno: 1186x | Diskuse| Společnost

Lucie Kůsová

Vážení obhájci Kate Zemanové, zmlkněte

Chudák Kačenka, udělala chybu, vždyť to se stane každému. Sexuolog tvrdí, že ji to nenaruší a znamená to jen, že jí nevadí koukat se na sex. Brala to jen jako obchod. To myslíte opravdu vážně?

10.10.2013 v 16:23 | Karma: 40,62 | Přečteno: 8229x | Diskuse| Společnost

Lucie Kůsová

Úspěch Bobošíkové ve volbách zhatí bobři

Je tu další jízda do Prahy, dneska se řítím po tmě, hodnocení billboardů proto nepadá v úvahu (i když, jsou billboardy levnější v zimě, když je na ně vidět kratší dobu?). Naštěstí propaganda před volbami má dlouhé pařáty.

30.9.2013 v 10:00 | Karma: 8,78 | Přečteno: 638x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Jestli Rusko prolomí frontu, můžeme na Ukrajinu vyslat vojáky, zopakoval Macron

2. května 2024  13:18,  aktualizováno  13:34

Francouzský prezident Emmanuel Macron opět připustil možnost vyslání západních pozemních jednotek...

Bezpečnostní úřad má nového šéfa. Čuřín chce víc digitalizace a méně prověrek

2. května 2024  11:51,  aktualizováno  13:15

V Národním bezpečnostním úřadu (NBÚ) je podle nového šéfa Jana Čuřína prostor pro digitalizaci a...

POLITICKÝ DIÁŘ: O falešné hře Evropana Fialy a štoku navíc

2. května 2024

Premium O tom, jak se za deset let změnil názor Petra Fialy na Evropskou unii či o debatě k důchodové...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, policie ničí barikády a zatýká

2. května 2024  8:11,  aktualizováno  12:58

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2203x
Napůl v Česku, napůl v Kanadě. Doma i v zahraničí se věnuji copywritingu a digitálnímu marketingu, srdce mi ale stále visí v médiích. Studuji Žurnalistiku na FSV UK. Spoluorganizuji Česko je nano a spoluvlastním firmu nanoSPACE. Hory mi přirostly k srdci, ale byla to složitá cesta na podpatcích v 2000 metrech, než jsem si uvědomila, že pořádné horské boty na hikování jsou vlastně fajn.