Lucie Kůsová

Největší tragédií Národního divadla je komedie

14. 02. 2013 13:02:00
Nevyhledávám recenze, pokud se něco chystám zhlédnout v divadle nebo v kině. A to především proto, aby mě autor neovlivnil. Po zhlédnutí představení Zkrocení zlé ženy tento přístup možná přehodnotím.

Už na gymnáziu jsem slyšela, že na činohru máme raději chodit do menších divadel. Nedávno jsem narazila na blogerku, která popisovala svůj útěk z ND po zhlédnutí Krále Leara. A stále jsem si říkala, mně se to nemůže stát, ale na Krále Leara radši nepůjdu.

Nosila jsem v sobě jakousi posvátnou úctu k Národnímu divadlu, která se ve mně uhnízdila v raném dětství. Z části to bylo pro to, že do Národního divadla se jezdilo jen svátečně a velký díl na tom má i způsob, jakým “Národní divadlo” lidé vyslovují. “Byl jsem v Národním divadle,” říkají lidé s takovým důrazem, že je to něco velikého a vznešeného. A přece jen – kdo hraje v ND – je už přece někdo! Činohra jménem Zkrocení zlé ženy není zdaleka nic tak vznešeného.

Abych vám mohla popsat, co se na pódiu dělo (i když si nejsem jistá, jestli ten děs zvládnu analyzovat), musím alespoň ve zkratce přiblížit děj. Otec má dvě dcery, hodnou a milou Biancu (Jana Pidrmanová / Marika Šoposká) a nezvladatelnou, sebevědomou a panovačnou Kateřinu (Lucie Žáčková / Pavla Beretová). Bianca má hodně nápadníků, ale otec jí neprovdá, dokud bude starší sestra Kateřina svobodná. Tu samozřejmě nikdo nechce. Zde se vynoří Petruchio (David Matásek), který si Kateřinu hrdinně vezme. Petruchio se poněkud krutějšími způsoby snaží Kateřinu zkrotit, až se mu to podaří a oba se do sebe zamilují.

Na začátku se přihnali nazí chlapi hrající psy. Než jsem stačila dešifrovat, co tím režisér myslel, začal se odehrávat příběh, který dobře znám. Bohužel teď nemluvím o Zkrocení zlé ženy, ale o pohádce z Tisíce a jedné noci. Na chvíli jsem zaváhala, jestli jsem vůbec na správném představení. David Matásek se připotácel na jeviště opilý, usnul, převlékli ho za šlechtice a těšili se tomu, jaká to bude parádní zábava, až se probudí.

David Matásek se probudil a s ostatními herci se domluvil, že si zahrají pěknou komedii – Zkrocení zlé ženy. David Matásek se převlékl do role rázného Petruchia a začal dobývat nezvladatelnou Kateřinu. V Shakespearově hře to mezi nimi jiskří, tady to mezi nimi spíše umírá nebo nic nedělá. K celému představení se toho moc říct nedá. Bianca – hvězdička vystřižená ze Super.cz – koketuje nejapně se svými nápadníky na hodině angličtiny. Kateřina působí spíše křečovitě než rázně a panovačně. A vrcholem všeho je Petruchio, který nás uspává svými monology – dialogy například o koních.

Celé představení postrádá jakoukoliv logiku a erotično, zato srší zvrácenou vykonstruovaností. Nemusíte se ale bát, že by vás představení nezaujalo a nepřekvapilo. Ale pokud se chtete zasmát, jděte radši jinam. Tohle je totiž dokonalá tragédie. Tragédie Národního divadla.

Autor: Lucie Kůsová | karma: 18.64 | přečteno: 1438 ×
Poslední články autora