Děkujeme za pochopení.
V24l42a60d22i66m56í77r 95H28r47u34b15ý
Národní dovadlo (píši o činohře) nebylo nikdy (no, řekněme nikdy za poslední půlstoletí) divadlem nejlepším. Dokonce se domnívám, že ani ne nejlépe personálně vybaveným. Jen ta gloriola mu pomáhala přežít.
V Praze bylo již za 1. republiky nejlepší divadlo Vinohradské. Vydrželo mu to dokonce i pod nálepkou Ústředního divadla ČSA. A je vynikající dosud. Doporučuji upřednostnit.
V44á63c38l11a32v 80R57o68u81d61e18n29s69k42ý
Souhlasím s Vámi. V ND jsem byl naposledy v roce 2002, také na Shakespearově komedii a měl jsem též sto chutí po prvním jednání odejít. Zdrželo mne pouze to, že vstupenky nebyly zrovna nejlacinější a pomyšlení na to, že to snad nemůže být tak hrozné až do konce. Bylo!
Režiséři by si měli uvědomit, že Národní divadlo je tradiční scéna a divák, který tam jde, očekává určitou úctu k autorově dílu. To, co si mohou dovolit malé experimentální scény, není vhodné pro prkna tradicemi opředeného velkého kamenného divadla.
S Vaším názorem, že komedie do Národního divadla nepatří, ale nesouhlasím. Viděl jsem tam (teda spíše ve Stavovském, tenkrát Tylově) v 60. a 70. hodně povedených komedií (Shakespeare, Moliere, Goldoni, Klicpera...), které se mi líbily tak, že jsem na ně šel znovu.
To ale hrála, dnes již nežijící, stará garda Národního divadla - Pivec, Pešek, Smolík, Neumann, Bezouška ...
L11u42c93i17e 73K76ů12s81o79v17á
Nemyslela jsem to tak, že tam nepatří, ale že bohužel nejsou zpracované (aspoň ty Shakespearovy) tak aby pobavily. Sama jsem tam jako dítě viděla Sluhu dvou pánů a Hadriána z Římsu a líbil se mi. Moliéra pak ve Stavovském divadle a byl báječný.
Naštěstí studentské lístky nestojí tolik, to je jediné štěstí. Ale příště si asi přečtu recenzi.
A27l17e15n57a 64J31a44n33d21o98v91á
Bohužel, v ND na sebe narazily dvě věci, obě zcela zhoubné jak pro diváka, tak pro divadlo samotné.
První je připos.. a politická korektnost, plně nahrazující cenzuru za komunismu - tedy "přece nemůžeme hrát Shakespearův text, který uráží ženy, který tvrdí, že se žena musí podrobit muži a že ho musí poslouchat!" Co na tom, že je to jen divadlo a text je 400 let starý!
Druhou je tvůrčí impotence režisérů a dramaturgů - ti nemají vlastní nápady, ale přece nemohou nechat promlouvat k lidem geniální Shakespearův text! To by vypadalo, že se sami na nic nezmohli! Tak na hru roubují různé absurní nápady, skoro vždy musí být herci nazí, musí se odněkud spouštět či někam krkolomně lézt, musí mít uniformy (gestapácké a pod.), muži musí nosit ženské šaty a naznačovat 4% zájmy, scénu tvoří buď obří záchod nebo staveniště atd.
A nakonec- dnešní mladí herci se přece nebudou učit od starých, jak zvládnout hru na jevišti ND, aby je bylo slyšet i na 2. galerii, proč, co by se namáhali! Tak šumlují, šeptají nebo řvou - a celé je to na nic.
Takže - o pauze domů (pokud se tam člověk vůbec odváží vypravit).
V22l11a98d93i39m61í34r 40T52. 33G55o45t12t21w72a57l13d
Tuhle inscenaci jsem sice neviděl, tak s Vaším pohledem na představení, které jste viděla, určitě nemohu polemizovat. Ale na obranu Martina Čičváka a inscenátorů Vám alespoň moho prozradit, že ten příběh Petruchia a Kateřiny není orámován příběhem šlechticů žertujících s opilcem ani coby inovace ani jako režijní svévole, ale protože to tak před více než čtyřmi stoletími holt napsal William Shakespeare. ;o)
V82á30c62l95a49v 40R60o75u14d53e96n34s18k88ý
Máte pravdu. viz http://www.phil.muni.cz/kapradi/hotove_texty/Kolar_TS.pdf (překlad Josefa Jiřího Kolára z konce 19.století).
Leč na obranu autorky nutno řící, že většinou inscenátoři tento úvod vypouštějí.
B11e93d72ř76i18c51h 27T82ě17š83í17n70s71k13ý
vůbec nejlepší jsou na tomto představení pohledy dívaků kolem sebe, kterými se ujišťují zda i soused vidí stejnou příšernost jako on
- Počet článků 54
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2203x