Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V61l41a83d24i10m71í78r 84H39r41u74b62ý 4577893874219

Národní dovadlo (píši o činohře) nebylo nikdy (no, řekněme nikdy za poslední půlstoletí) divadlem nejlepším. Dokonce se domnívám, že ani ne nejlépe personálně vybaveným. Jen ta gloriola mu pomáhala přežít.

   V Praze bylo již za 1. republiky nejlepší divadlo Vinohradské. Vydrželo mu to dokonce i pod nálepkou Ústředního divadla ČSA. A je vynikající dosud.  Doporučuji upřednostnit.

+1/0
15.2.2013 10:26

V42á76c56l49a19v 50R11o63u89d54e44n33s54k17ý 9832550371585

Souhlasím s Vámi. V ND jsem byl naposledy v roce 2002, také na Shakespearově komedii a měl jsem též sto chutí po prvním jednání odejít. Zdrželo mne pouze to, že vstupenky nebyly zrovna nejlacinější a pomyšlení na to, že to snad nemůže být tak hrozné až do konce. Bylo!

Režiséři by si měli uvědomit, že Národní divadlo je tradiční scéna a divák, který tam jde, očekává určitou úctu k autorově dílu. To, co si mohou dovolit malé experimentální scény, není vhodné pro prkna tradicemi opředeného velkého kamenného divadla.

S Vaším názorem, že komedie do Národního divadla nepatří, ale nesouhlasím. Viděl jsem tam (teda spíše ve Stavovském, tenkrát Tylově) v 60. a 70. hodně povedených komedií (Shakespeare, Moliere, Goldoni, Klicpera...), které se mi líbily tak, že jsem na ně šel znovu. 

To ale hrála, dnes již nežijící, stará garda Národního divadla - Pivec, Pešek, Smolík, Neumann, Bezouška ...

0/0
14.2.2013 14:08
Foto

L64u80c67i17e 78K10ů10s10o70v17á 4913649472448

Nemyslela jsem to tak, že tam nepatří, ale že bohužel nejsou zpracované (aspoň ty Shakespearovy) tak aby pobavily. Sama jsem tam jako dítě viděla Sluhu dvou pánů a Hadriána z Římsu a líbil se mi. Moliéra pak ve Stavovském divadle a byl báječný. 

Naštěstí studentské lístky nestojí tolik, to je jediné štěstí. Ale příště si asi přečtu recenzi.

0/0
14.2.2013 16:10

A20l60e42n53a 79J24a81n21d40o29v34á 7549378541405

Bohužel, v ND na sebe narazily dvě věci, obě zcela zhoubné jak pro diváka, tak pro divadlo samotné.

První je připos.. a politická korektnost, plně nahrazující cenzuru za komunismu - tedy "přece nemůžeme hrát Shakespearův text, který uráží ženy, který tvrdí, že se žena musí podrobit muži a že ho musí poslouchat!" 8-o Co na tom, že je to jen divadlo a text je 400 let starý!

Druhou je tvůrčí impotence režisérů a dramaturgů - ti nemají vlastní nápady, ale přece nemohou nechat promlouvat k lidem geniální Shakespearův text! To by vypadalo, že se sami na nic nezmohli! Tak na hru roubují různé absurní nápady, skoro vždy musí být herci nazí, musí se odněkud spouštět či někam krkolomně lézt, musí mít uniformy (gestapácké a pod.), muži musí nosit ženské šaty a naznačovat 4% zájmy, scénu tvoří buď obří záchod nebo staveniště atd.

A nakonec- dnešní mladí herci se přece nebudou učit od starých, jak zvládnout hru na jevišti ND, aby je bylo slyšet i na 2. galerii, proč, co by se namáhali! Tak šumlují, šeptají nebo řvou - a celé je to na nic.

Takže - o pauze domů (pokud se tam člověk vůbec odváží vypravit).

+5/0
14.2.2013 13:37
Foto

V31l57a29d35i98m35í16r 53T35. 97G56o48t18t78w92a71l34d 9173100236922

Tuhle inscenaci jsem sice neviděl, tak s Vaším pohledem na představení, které jste viděla, určitě nemohu polemizovat. Ale na obranu Martina Čičváka a inscenátorů Vám alespoň moho prozradit, že ten příběh Petruchia a Kateřiny není orámován příběhem šlechticů žertujících s opilcem ani coby inovace ani jako režijní svévole, ale protože to tak před více než čtyřmi stoletími holt napsal William Shakespeare. ;o)

+1/0
14.2.2013 13:22

V74á40c74l22a75v 52R50o47u81d33e72n55s69k48ý 9592710391485

Máte pravdu. viz http://www.phil.muni.cz/kapradi/hotove_texty/Kolar_TS.pdf (překlad Josefa Jiřího Kolára z konce 19.století).

Leč na obranu autorky nutno řící, že většinou inscenátoři tento úvod vypouštějí.

+1/0
14.2.2013 13:38
Foto

V18l13a16d17i55m33í75r 73T41. 46G57o10t47t37w40a46l56d 9263530236322

Netroufám si tvrdit, jestli většinou, tolik inscenací neznám. Když jsem tuším nějak před tuctem let (to to pádí) viděl v té vlně krocení krátce po sobě dvě inscenace, byla Strniskova bez předehry a Černínova s předehrou. Každopádně to ale v tomhle případě není Čičvákova "inovace", ba naopak. - Není to ovšem zdaleka poprvé (a obávám se, že ani naposledy), kdy je publikum zváleno balvanem tuzemské inscenační tradice natolik, že návrat k Shakespearovi vnímá coby nemístnou inovaci. To už je však, jak říká jiný kolega (tuším Rudyard), zase úplně jiná pohádka... ;o)

+1/0
14.2.2013 14:12
Foto

L81u65c16i52e 73K83ů92s48o40v42á 4983949672908

V tom úvodu jsem si nebyla jistá, četla jsem většinu Shakespearových her, ale četla jsem i viděla pohádky Tisíce a jedné noci a nemohla jsem si vzpomenout, jestli to tam bylo. Každopádně v inscenacích jsem nikdy toto nezažila a moc dobře chápu proč. Bylo to chaotické. Bohužel bylo. Bylo to vlastně strašné a to tak miluji divadlo.

0/0
14.2.2013 16:12

B20e86d66ř84i50c46h 12T21ě13š88í80n84s44k24ý 9333917426271

vůbec nejlepší jsou na tomto představení pohledy dívaků kolem sebe, kterými se ujišťují zda i soused vidí stejnou příšernost jako on

+3/0
14.2.2013 13:20



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.