Přijde po éře tabletů zase éra baletů?

17. 01. 2013 14:34:59
Hudba, která tančí, to je pro mě orchestr. Horší je to s tím, co je pro mě opera a balet, ke kterým v této době těžko hledám cestu. Snad proto, že opera a balet je pro mojí generaci něco zcela abnormálního, nevšedního. Snad proto, že nás k tomu nikdo nevedl...

Je těžké chodit do divadla?

V roce 2006 jsem viděla svou první operu, bylo mi čtrnáct let a jediné, co si pamatuji, že vodník zpíval “Rusalko bledá” a já byla posedlá myšlenkami na knihu, kterou jsem nechala rozečtenou v autě. Dokázala bych vám převyprávět celou onu knihu, ale na Rusalku si vzpomínám jen matně.

O mé generaci se říká, že intelektuálně upadá. Nezajímá nás literatura, umění, neumíme dát dohromady větu, která by dávala smysl, neumíme pravopis.

Narodila jsem se po pádu komunismu a vyrostla v rodině, kde knihy byly nejfrekventovanějšími a nejžádanějšími dárky. Těžko jsem ve škole chápala, že číst se mezi mými vrstevníky nepovažovalo za věc přirozenou, ale spíše za aktivitu zcela fantaskní. Nevyrůstali jsme na inteligentních telefonech a tabletech, ale na počítačích a počítačových hrách (jako kdyby v tom byl rozdíl). Radost z umění se mimo domov moc nepěstovala.

Na gymnáziu jsem měla štěstí, na češtinu nás vyučovala profesorka, která nám otevřela dveře do tajemných hlubin literatury. Říká se tomu interpretace díla. A do teď jsem vděčná za ty šílené hodiny nad sekundární literaturou, citacemi a miliony papírků s poznámkami, na které jsem tak nadávala. Od té doby si ke čtení vždy beru papír a tužku.

To mě přivádí zpátky k opeře. Po šesti letech jsem se dostala opět na operu. Je těžké někoho přesvědčit, aby šel do divadla, natož na operu nebo na balet, protože většina lidí řekne, že nesnáší operu a balet. Zkuste se jich zeptat, jestli nějakou viděli. Možná jednu, dvě. Ale přece, když nesnáším film Stmívání, nezačnu nesnášet všechny filmy. To asi ale nikomu nevysvětlíte.

Byla to Carmen. A šli jsme snad proto, že Národní divadlo prodává studentům lístky za 50 Kč, když si je koupíte půl hodiny před začátkem. Znělo nám to hezky. Myslím to jméno – Carmen.

Vždycky se mi líbil orchestr, tomu jsem jako klavíristka rozuměla a dokázala ocenit, jak si nástroje mezi sebou povídají.

Ale bylo to těžké. Nedokázala jsem si zvyknout první dvě dějství na zpěv, nemohla jsem to pojmout za své. Všechno to působilo příliš zdlouhavě. A nejhorší bylo, že jsem si uvědomovala, že to nedokážu plně docenit. Neřekla bych, že se mi Carmen nelíbila. Bylo to vášnivé, zajímavé a jiné. Ale nikdo nás k tomu nevedl, chybí mi trpělivost, která je nejspíš na operu potřebná, postrádám jakousi oddanost a soustředěnost, abych se do toho dokázala ponořit.

Včera jsem se vydala v rámci svého vlastního hledání a poznávání na svůj první balet. První balet ve dvaceti letech.

Zezačátku mě pobavili baleťáci, ano, mojí generaci přijdou vtipní a nedostatečně mužští. Nejsme na to zvyklí. Ale to všechno se rozpadlo v půvabnosti hudby Petra Iljiče Čajkovského a nebeského tance. Vedle nás stále někdo křičel “bravo” a snažil se zamaskovat, že sál není ani tak plný, jak by si nejspíš dřina všech těch na pódiu zasloužila. A já jsem mu záviděla, protože jsem chápala, že on v tom dokáže vidět daleko větší krásu než já.

Celé to představení, jsem si kladla otázku, kdo bude chodit na toto hvězdné umění placené krví a potem za 20 let? Kéž by nastala po éře tabletů a chytrých telefonů éra umění.


Autor: Lucie Kůsová | čtvrtek 17.1.2013 14:34 | karma článku: 12.01 | přečteno: 914x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 7.97 | Přečteno: 237 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.60 | Přečteno: 313 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 18.05 | Přečteno: 346 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 54 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2149

Napůl v Česku, napůl v Kanadě. Doma i v zahraničí se věnuji copywritingu a digitálnímu marketingu, srdce mi ale stále visí v médiích. Studuji Žurnalistiku na FSV UK. Spoluorganizuji Česko je nano a spoluvlastním firmu nanoSPACE. Hory mi přirostly k srdci, ale byla to složitá cesta na podpatcích v 2000 metrech, než jsem si uvědomila, že pořádné horské boty na hikování jsou vlastně fajn. 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...