Peking aneb uteč Číně, jestli to dokážeš

31. 08. 2012 22:04:31
“Ten jüan! Three!” Tahá mě babka za ruku, cení na nás pět zubů svého děsivého úsměvu a hází po nás kýčovité šátky. Procházka hrobek Ming se tak mění v útěk před prodavačkou hadrů.

Peking aneb uteč Číně, jestli to dokážeš

Jestliže jsem si odnesla ze Zakázáného města to, že nemám ráda mnoho lidí na jednom místě, z hrobek Ming jsem konečně pocítila tu neskutečnou sílu starobylé čínské kultury.

Spíše než samotné hrobky, které jsou opětovně zatížené asijskými návštěvníky, evokuje atmosféru Cesta duchů, která jim předchází. Cestu lemují obrovské sochy zvířat, mýtických stvoření a vojáků.

486616_4329216476870_1360999061_n.jpg

Hrobky Ming už jsou na tom stejně jako všechny vyhlášené čínské památky. Tlačíte se, skoro nic nevídíte a nepříjemně vás otravují prodavači šátků a všeljakých těžko identifikovatelných výrobků. My jsme udělali ten nerozvážný čin a podívali jsme se poočku, co to ta uječená ženská prodává. A to byla nepředstavitelně velká chyba.

“Ten jüan! Three!” Tahá mě babka za ruku, cení na nás pět zubů svého děsivého úsměvu a hází po nás kýčovité šátky. Procházka hrobek Ming se tak mění v útěk před prodavačkou hadrů. Asi bychom se jí zbavili, kdybychom si ty tři šátky za deset jüanů (1jüan = 3Kč) koupili. Ale za to, že nás docela i silou tahá, řve ty svoje jediná tři slovíčka v angličtině a “no, thank you” nebere jako odpověď, jsem jí nemínila platit jen proto, abychom se jí zbavili. Přesto se vsadím, že to, čím si nás nejvíce zhnusila, nepochopila.

Po obědě jsme zamířili na celosvětový symbol Číny, Velkou čínskou zeď. “Stavbu zdi započali už v 7. st. př. n. l., ale svou bláznivou podobu získala až za císaře necísařského původu, zakladatele dynastia Qin, Qina Shia Huangdiho.” Vypráví nám Silva příběh o císaři, který si vzal těhotnou konkubínu a udělal z otce jejího dítěte vysokého úředníka. “Jenže jak to bývá děti se vám odvděčí. A tak syn, když se dozvěděl pravdu o svém otci, se rozlobil a vyhnal ho ze země.”

IMG_1371.JPG

Qin Shi Huangdi je známý více než Velkou čínskou zdí monumentální hrobkou, kterou chránilo 9 000 terakotových vojáků.

Části opevnění, které jsou navštěvovány turisty, jsou kosmeticky upravené. Naštěstí zanechali, pro zeď typické, různě vysoké schody, které znemožňovali nepřátelům rychlý pohyb po hradbách. Sama jsem si to nedobrovolně vyzkoušela.

Po třech dnech, co se s námi chce každý Číňan fotit, toho začínám mít dost. Pokud se s vámi chtějí vyfotit jednou, ještě to přežijete. Na zdi jsme ovšem potkali skupinku, která měla v úmyslu se se mnou fotit u každého výhledu, nejlépe tak osmkrát. Takže místo toho, abych si vychutnávala krásný pohled na panorama klikatící se zdi v oparu, utíkala jsem asi pěti Číňanům, kteří se rozhodli, že když se nechci fotit s nimi, budou si fotit mě. Připadala jsem si jako Angelina Jolie v Praze s tím, že moje brada zůstala celá.

Utekla jsem jim na chvíli, do věže, kterou nejspíš turisti teď používají na obranu proti prasknutí močového měchýře a schovala se do výklenku. Ano, je to krása, špatná viditelnost na fotografie, ale okouzlující pohled pro oči. Zeď bizarního tvaru se před vámi plazí v romantickém závoji prachu.

A už jsou zase tady. Cvak. Cvak. “Please, stop following me.” Snažím se jim slušně vysvětlit, že mi to není příjemné. Šikmé oči se na mě s nechápavím úšklebkem smějí. Nerozumí. To mě namíchne a začínám anglicky nadávat a minimálně pár světově proslulých slovíček a můj naštvaný výraz pochopily. Chechtají se a fotí mě ještě zuřivěji. Moje návštěva zdi končí modlitbou, ať jsem co nejrychleji od těchto lidí pryč a říkám si: Kde to sakra jsem. A sama si odpovídám. V Číně.

Autor: Lucie Kůsová | pátek 31.8.2012 22:04 | karma článku: 10.80 | přečteno: 1120x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 20.76 | Přečteno: 294 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 33 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.12 | Přečteno: 286 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.56 | Přečteno: 502 | Diskuse
Počet článků 54 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2149

Napůl v Česku, napůl v Kanadě. Doma i v zahraničí se věnuji copywritingu a digitálnímu marketingu, srdce mi ale stále visí v médiích. Studuji Žurnalistiku na FSV UK. Spoluorganizuji Česko je nano a spoluvlastním firmu nanoSPACE. Hory mi přirostly k srdci, ale byla to složitá cesta na podpatcích v 2000 metrech, než jsem si uvědomila, že pořádné horské boty na hikování jsou vlastně fajn. 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...